Marketing automation neemt veel werk uit handen van je bedrijf in Amsterdam. Wanneer het beheren van je klantrelaties te veel tijd kost ben je toe aan automatisering. Gek genoeg maakt het automatiseren van je e-mails, berichten en andere communicatiemiddelen ze persoonlijker. Het is een online marketing toepassing die je bedrijf efficiënter maakt.
We hebben drie pakketten voor Sharpspring:
Als je te maken hebt met veel prospects en klanten is de data die je moet verwerken nog veel groter. Je wilt weten in welk segment elke klant valt en wanneer het tijd is om deze te benaderen. Laat een marketing automation tool jouw bedrijf in Amsterdam helpen om hier orde in te scheppen. Aan de hand van deze software weet je precies wanneer het tijd is om de kortingsbonnen te versturen of wie je kan introduceren aan het nieuwe assortiment.
Marketing automation werkt op basis van grote gegevensverzamelingen. Iedere keer als een klant of lead jouw website bezoekt, een order plaats of interacteert met je social media geven ze waardevolle data. Echter omdat het om zulke grote hoeveelheden gaat heb je iets nodig om het overzichtelijk te houden. Daar komt een marketing automation tool bij kijken. Met deze software rangschik je je klantenbestand in verschillende categorieën. Op basis van leeftijd, interesses en budget kan het systeem ze vervolgens benaderen om een aankoop te doen.
Marketing automation heeft de afgelopen jaren zo’n enorme vlucht genomen omdat het de online marketing heeft getransformeerd van outbound marketing (laat de leads jou vinden) naar inbound marketing (vind je eigen leads). Daarbij zorgt marketing automation voor een verbinding tussen de traditionele online marketing silo’s: SEA, SEO, Social, E-mailmarketing etc. Dit kan ook niet anders, want marketing automation heeft grote verkeersstromen nodig om goed te werken. Het werkt daarom het beste in combinatie met deze andere marketingkanalen.
Bekijk alle diensten
Het werk is dan nog niet gedaan. De processen moeten continu geoptimaliseerd worden, er moeten nieuwe buyer persona’s gemaakt worden, de KPI’s in de gaten gehouden worden en er moet uiteindelijk een rapportage komen.
Geautomatiseerde processen
Ontdek de voorkeuren van je doelgroep
Optimale klantreis van jouw klanten
Marketing automation bestaat uit het opbouwen van profielen van de leads, het aanbieden van relevante informatie aan de hand van het profiel en als laatste bepalen of deze lead klaar is om naar sales gestuurd te worden. Lead management vormt een rode draad in deze drie fases. Lead management bestaat uit:
Middels lead management worden profielen opgebouwd. Die profielen kunnen dan klant of groep-specifiek benaderd worden via e-mailmarketing en landingspagina’s. Dit benaderen, de nurturing, van die lead wordt middels marketing automation tools, automatisch gedaan. Aan de hand van open- of klikgedrag kan een lead verder geëvalueerd worden.
Marketing automation is voor ieder bedrijf toepasbaar. Of je nu een kleine groep klanten hebt of heel veel, het maakt voor het proces niet uit wat de aantallen zijn. Als specialist in Amsterdam hebben we veel bedrijven geholpen met het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook met het verbeteren van de relaties met de huidige.
Iedere keer checken wie je ook al weer een update moet sturen over het assortiment kost veel tijd. Je collega’s kunnen veel efficienter werken als een computer het bulk van het werk voor ze doet. We hebben het hier om de terugkerende taken zoals het opdelen van de gegevens in categorieën of het op zoek gaan naar patronen.
Elke keer dat jij contact hebt met je prospects en klanten wil je dat het ertoe doet. Ons bedrijf stelt door marketing automation jou in staat om te herkennen wat je klanten willen. Het houdt bij wat de kenmerken zijn van specifieke klanten. Op basis van deze interesses worden automatisch berichten klaargezet. Zelfs het versturen kan geautomatiseerd worden.
Door een volledig beeld te krijgen van al je contacten bouw je een groot klantenbestand op. Alles dat ze hebben gedaan op je website bouwt een profiel op. Je hebt hierdoor zeer gepersonaliseerde accounts tot je beschikking. En omdat je zo’n goed beeld hebt van iedereen kun je persoonlijke berichten sturen. De effectiviteit van deze boodschappen is vele malen groter dan ongerichte bulk mails.
Zakelijke klanten hebben meestal een langer aankoopproces, met een hogere waarde. Ook moet je rekening houden dat er goedkeuring nodig zal zijn voor het budget en dat de samenwerking door meerdere mensen geëvalueerd wordt. Workflows en automatische mailings vanuit Sharpspring zijn hier ideaal voor.
Je kunt in B2B situaties de marketing automation toch persoonlijk maken. Je kunt de salesmanager koppelen aan de contacten die hij heeft begeleid. De mailing wordt dan gedaan vanuit de naam van de salesmanager.
Blijf op de voorgrond bij je prospects door de juiste opvolging en relevante informatie aanbieden.
Klanten binnen de B2C markt maken meestal sneller een beslissing om iets te kopen en er is veelal sprake van herhalende aankopen. Marketing automation helpt je op meerdere vlakken hier meer uit te halen:
FMCG: Fast Moving Consumer Goods kenmerkt zich door de korte tijd van waarin een klant zich oriënteert tot de aankoop. Als je weet dat een product gemiddeld 30 dagen meegaat, dan kun je na 25 dagen een mail versturen voor de volgende aankoop.
Lange aanloop: In sommige markten, zoals witgoed, doen klanten er wat langer over om een aankoop te doen. In dit geval gebruik je diverse mails om voldoende informatie te geven en op de voorgrond te blijven.
Terugkerende klanten: Vaak maken klanten herhaaldelijk gebruik van diensten. Denk aan een hovenier. In zo’n geval wil je dat de klant voor jou blijft kiezen door consistente opvolging van informatieaanvragen.
Langlopende contracten: De energiemarkt en bijvoorbeeld hypotheken zijn langlopende contracten. Hierbij geldt dat klanten behouden even belangrijk is als nieuwe klanten erbij krijgen. Marketing automation informeert de klanten waardoor de service de doorslaggevende factor voor hun is om te blijven.
Onderwijs: In sommige sectoren zoals het onderwijs heb je te maken met een specifiek tijdsvlak (start in september) waarin de interesse piekt. Met marketing automation stuur jij de juiste berichten naar de potentiële klanten in de juiste fase van het kiestraject.
Wil jij dat jouw marketing automation wordt uitgevoerd door een echte professional? Laat dan een specialist van Sprite IT in Amsterdam de tools installeren. Hiermee ben jij straks een fractie van de tijd bezig om je klanten te bedienen van hoogwaardige interacties. Nooit meer stuur je een kortingscode naar de verkeerde doelgroep en nooit meer mis jij de kans om in te haken op een belangrijk moment.
Wil jij het liefst meteen beginnen met het opzetten van je marketing automation in Amsterdam? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.
Kom meer te weten over de beschikbare pakketten
Sprite IT, het marketingbureau voor het MKB