Kun jij wel wat hulp gebruiken bij je marketing? We hebben hier een 10 tal SEO tips neergezet om te je helpen aan een vliegende start. Het begrip SEO is heel breed en daarom hebben we ons hier op concrete tips gericht.
De eerste SEO tip die we je geven gaat over de techniek. De techniek is namelijk een belangrijke eerste stap als je gevonden wilt worden in de zoekmachines. De waarde van een website die technisch goed in elkaar steekt mag niet worden onderschat. Voor veel punten heb je een online marketing expert nodig die je helpt, omdat je het zelf niet zo snel kunt oplossen.
De snelheid valt gedeeltelijk op te vangen door een goed hosting pakket te kiezen. Met hosting alleen kom je er nog niet. In de code van je website zitten soms overbodige delen die de laadtijd omlaag brengen. Ook kan het zijn dat door je instellingen bepaalde elementen op je pagina’s meerdere aanvragen doen naar de server. In sommige templates die je koopt zit een hoop overbodige code die je er het beste uit kunt halen, voor zover dat mogelijk is. Voor de meest optimale resutlaten kun je beter maatwerk hanteren. Door deze dingen op te pakken krijg jij een snelle website, die beter scoort. Google vindt websitesnelheid namelijk een belangrijke ranking factor. En dat is logisch, omdat niemand zit te wachten op een langzame website.
Je wilt dat je website zo toegankelijk mogelijk is. Dan heb je ook een investering nodig in de responsiveness. Gelukkig worden veruit de meeste websites opgeleverd met een responsive design. Wij maken bijvoorbeeld ook alles met oog op responsiveness.
Met een responsive design zorg je ervoor dat gebruikers die jouw website bezoeken via hun mobiel of tablet ook nog steeds de optimale gebruikservaring krijgen. De lay-out is anders, de opmaak beknopter om op de kleinere schermen te passen.
Het is geen geheim dat bij Google mobiel voor gaat. Ze hebben al een tijd lang hun ‘Mobile first’ beleid. Het is echt de moeite waard om hier tijd in te steken betreffende online marketing. Zorg dat de content op je webpagina op een mobielvriendelijke manier wordt ingeladen en houd hier ook rekening mee in het ontwerp.
Betere online vindbaarheid
Meer klanten
Gratis website scan
De tweede SEO tip die we je kunnen geven is om te beginnen met het zoekwoordonderzoek. Dit is meer dan alleen een lijst met zoekwoorden. Je moet je doelgroep goed kennen wil je hier veel waarde uit halen. Denk vanuit de klant: waar zoeken ze op? Voor welke problemen zoeken ze een oplossing? Wat is de intentie achter de zoekopdracht?
Zodoende maak je een combinatie van informatieve opdrachten en sales opdrachten. Maar ook zoekwoorden die heel breed zijn en juist zoekwoorden die heel specifiek zijn. De brede zoekwoorden (bijvoorbeeld ‘online marketing’) hebben weliswaar een hoger volume, maar de long tail zoekwoorden (zoals ‘cursus online marketing en social media’) zijn heel gericht en zullen een specifieke doelgroep aantrekken.
Het concurrentieonderzoek ligt in het verlengde van het zoekwoordonderzoek bij ons SEO bureau. Om de markt te begrijpen moet je weten wat de anderen doen. Waarom staan ze bovenaan? Vind iets unieks dat zij nog niet hebben en vul dit aan op je eigen website.
In onze SEO tips en tricks willen we het ook over Google Mijn Bedrijf hebben. We zien dat niet alle ondernemers hier nog gebruik van maken en dat is zonde. Met een relatief kleine moeite krijg je veel voor elkaar. Zowel op het vlak van de zoekmachines als die van je potentiële klanten. Doe je het goed, dan wordt je getoond in de lokale zoekresultaten met alle benodigde informatie die je klanten nodig hebben.
On-page is een breed onderdeel van de SEO en kost veel tijd om op orde te hebben. Er is echter een basis waar je niet vanaf kunt wijken. Met onze volgende SEO tip gaan we verder in op deze basis. Het zijn vaak redelijk simpele dingen die je kunt oppakken. Wil je echter de beste resultaten ervan dan kun je het beter aan Sprite IT overlaten.
Bezoekers op je pagina’s krijgen is één ding, maar je moet ze ook nog zien te converteren naar een betalende klant. Dit doe je door middel van onze conversie SEO tips. Conversie is niet te herleiden naar één punt. Het zijn echter een heleboel kleine dingen die bij elkaar opgeteld ervoor zorgen dat iemand met jou zaken wilt doen.
Een eerste indruk is wel heel belangrijk. Met een duidelijke indeling van de website (menustructuur) en een overzichtelijk
Linkbuilding geeft je net dat duwtje in de rug dat je website nodig heeft om de topposities te pakken. Waar je met relatief kleine zoekwoorden ermee wegkomt om je alleen op de content te richten, lukt dat bij grotere zoekwoorden niet meer.
Er zijn behoorlijk wat plekken waar je gratis een link plaatst door je alleen aan te melden. Zo zijn er diverse startpagina’s, maar ook bedrijfsgidsen en registers zijn laagdrempelig om mee te beginnen. Als SEO tip kunnen we je wel meegeven dat je vooral moet letten op de relevantie van een link. Kijk goed naar wat een meerwaarde heeft voor bezoekers om op te klikken wanneer ze naar jouw website worden geleid.
Als je tijd gaat steken in het optimaliseren van je website moet je goed in de gaten houden hoeveel je ervoor terugkrijgt. Dit doe je door monitoring. Je maakt een nulmeting aan het begin, opdat je ziet wat het effect van je optimalisatie is.
Maar monitoring gaat niet alleen om een goede inschatting te maken van de Return on Investment. Regelmatig kijken of alle zoekwoorden nog op de positie staan die ze horen te hebben. Je kunt dan op tijd ingrijpen op het moment dat iets verzakt.
Met monitoring houd je je marketing campagne gezond door tussentijds te controleren of je nog op schema loopt. Maar welk schema precies? Je hebt duidelijke doelen nog om te kunnen checken of alles goed verloopt. Het vooraf stellen van doelen is onmisbaar en is een SEO tip op zich.
Google is de meestgebruikte zoekmachine in Nederland, maar dit betekent niet dat je geen rekening hoeft te houden met de rest. Er is een verandering gaande. Grote bedrijven met hun eigen platform zoals Meta en Amazon willen bezoekers zo veel mogelijk in hun eigen omgeving houden. Zij concurreren met zoekmachines zoals Google door zelf ook veel meer te bieden aan de gebruikers. Op Facebook zoeken mensen nu ook naar tweedehands spullen, verbindende openbare groepen en heeft een datingfunctie. Via Amazon zoeken mensen ook steeds vaker naar producten dan via de traditionele zoekmachines. Zo doe je er goed aan om ook eens te kijken hoe je meer in de schijnwerpers komt te staan van Bing, Yahoo, grote webshops en social media.
Deze SEO tip speelt direct in op de hiervoor genoemde verschuiving naar mobiel gebruik. Aangezien mensen steeds vaker naar de smartphone grijpen om iets op te zoeken is het niet verwonderlijk dat de zoekfunctie ‘voice search’ ook groeit. Het is wel zo makkelijk om gewoon tegen de telefoon te praten om iets op te zoeken.
Echter, wat mensen zoeken via voice seach wijkt af dan wanneer ze op hun computer thuis iets zouden opzoeken. Daarom is het goed om stil te staan bij de verschillende zoekwoorden die ze invullen op de verschillende zoekmanieren.
Meer weten over onze online marketing diensten?
Geef ons een belletje 020 262 1330 of vul onderstaand contactformulier in, op antwoord hoef je niet lang te wachten!
Sprite IT Web & Online Marketing, het marketingbureau voor het MKB