Marketing Automation in de praktijk

Marketing automation in de praktijk

Voor een klant in de energie sector zetten wij sinds december 2016 marketing automation in. Dit komt voort uit hun wens om de online marketing te professionaliseren, meer controle te krijgen op de leadgeneratie en een verhoogd rendement te verkrijgen uit de marketingactiviteiten.

De klant is een leverancier en installateur van zonnepaneleninstallaties bij consumenten. De doelgroep bestaat uit mensen die geïnteresseerd zijn in groene energie en zonnepanelen.

Na een scan van de huidige marketinginvulling adviseerde wij hun om een transitie te maken van een campagnegerichte aanpak naar een continue aanpak. Dit houdt in dat zij niet langer op zoek gaat naar de doelgroep op het moment dat leads benodigd zijn, maar dat zij continu in contact zijn met de doelgroep.

De klant was op dat moment voor de leadgeneratie voor een groot deel afhankelijk van externe partijen als vergelijkingswebsites en Social Media bureaus. Het voordeel hiervan is dat er afgerekend wordt op basis van een CPL-model (Cost-per-Lead) en dat de kosten direct in relatie staan tot het aantal verkregen leads.

Het nadeel hiervan is dat ze geen enkele invloed hebben op de kwaliteit en exclusiviteit van de lead. Het vergaren van de leads gebeurde buiten hun invloedssfeer om, waardoor zij geen enkel inzicht of controle hadden op zaken als: aankoopfase van de lead, verwachtingen van de lead, budget van de lead en fysieke locatie van de lead.

Opstart van marketing automation

Na opstellen van de KPI’s en afstemmen van de werkzaamheden, zijn we aan de slag gegaan met het opzetten van marketing automation. Wij hebben hier een proces voor ontwikkeld dat ervoor zorgt dat elke stap bijdraagt aan het inrichten van de optimale campagnes.

In het artikel Hoe komt marketing automation tot stand? wordt dit verder toegelicht.

Uitvoer van de strategie

Gemiddeld zijn wij een maand bezig met het uitvoeren van concurrentie onderzoeken, doelgroep analyses en formuleren van customer journeys en de bijbehorende strategie. Het inrichten van SharpSpring zelf wordt ook binnen deze tijdsspanne gedaan.

Naast het neerzetten vanj marketing automation strategieën, nemen wij ook de SEO en SEA activiteiten van de klant uit handen. Voor de klant betekende dit dat wij het gehele AdWords account omzetten van AdWords Express naar landelijke AdWords campagnes. Daarbij zorgden we voor uitbereiding van de campagnes voor een betere vindbaarheid onder de doelgroep.

Waar we voor de marketing automation strategie vaak al nieuwe landingspagina’s ontwikkelen en schrijven, wordt simultaan ook gewerkt aan SEO. Naast het schrijven van nieuwe pagina’s, verzorgde we een SEO scan om verbeterpunten van huidige content en nieuwe content duidelijk te krijgen. Hiermee zorgen we voor een continue stroom van content op de website die aansluit op de informatiebehoefte van de doelgroep. In combinatie met linkbuilding zorgt dit voor een verbeterde online ranking.

Resultaten marketing automation

Marketing automation is een project met lange adem. Het is een continu proces van analyseren, optimaliseren en aan de knoppen draaien. Campagnes die na de opstartfase als eerste live stonden, blijven vaak niet lang hetzelfde. Zo zorg je ervoor dat de e-mails en informatievoorziening steeds beter aansluit op de klantbehoefte. Wat ten goede komt aan het uiteindelijke doel; een verbeterd conversiepercentage c.q. meer sales.

Activeren bestaande database leads

De klant had bij de start van onze activiteiten reeds een database met 150.000 contacten. Het overgrote deel van deze contacten waren consumenten die nog geen klant waren geworden.

Ook met deze database zijn we aan de slag gegaan. Op basis van het segmenteren van deze consumenten, zorgen we dat ze mails krijgen die aansluiten op het profiel. Dit kunnen zonnepanelen financieringen of initiatieven bij hun in de regio zijn of het aanbiedingen van een nieuw product dat vergelijkbaar is met de offerte die ze eerder gehad hebben.

Nieuwe leads

Zowel met SEA als social campagnes worden nieuwe bezoekers naar de website getrokken, middels leadgeneratie formulieren zorgen we ervoor dat een e-mailadres van een potentiele klant in het systeem komt. Aan de hand van een e-mails wordt de lead genurtured met informatie die aansluit op de customer journey. In combinatie met retargeting op Facebook en in het display netwerk, zorgen we voor een top-of-mind positie bij potentiële klanten. Dit heeft na 6 maanden geresulteerd in een conversiepercentage van 30% op binnenkomende leads.

We zijn voorlopig nog niet klaar, veel nieuwe kansen blijven zich voordoen. Ook gebruik maken van jouw online marketing potentieel? Kom eens langs voor een kopje koffie!

showcase marketing automation
Krijn TaconiskadeAmsterdam1087 HW