Als je bezig bent met marketing automation, een goede tool hebt gekozen en een mooie campagne hebt opgezet, ben je nog maar op de helft. Net zoals bij elk medium dat je inzet met een bepaalde strategie; is optimalisatie, optimalisatie en optimalisatie het devies. Om je op weg te helpen een drietal tips van wat je dus echt niet moet doen als het gaat om marketing automation. Én drie tips die je inzicht geven in wat je juíst wel moet doen om je marketing automation inzet te verbeteren.
Duurder is niet beter
Marketing automation software zijn er in veel verschillende ‘kleuren en vormen’. Duurder is daarbij zeker niet beter. Het is veel beter om te kijken naar de doelen die je wilt nastreven of hoeveel klanten je wilt gebruiken. Heb je niet de ambitie om de software als vervanger van je CMS te maken, dan kan je de duurdere HubSpot zo al van je lijstje strepen. Bekijk een Vergelijking tussen marketing automation tools voor meer informatie over de verschillende tools.
Één opzet maken en er dan niet meer naar kijken
Marketing automation wordt het waardevolst als je gebruik maakt van de segmentatie mogelijkheden, automatiseringsregels en website analyse functies van de tool. Deze geven waardevolle informatie om je processen te meten, te herzien en te verbeteren. Zo kan je het steeds verbeteren en er meer uithalen.
Ik bedoel; van een sportschool abonnement afsluiten wordt je niet vanzelf fit, je zal er echt wekelijks gebruik van moeten maken om resultaat te zien. Én blijven gaan, om resultaat te blijven zien!
Leads overladen met mails
Denken dat het automatiseren van je mailing je een vrijbrief geeft om meer te gaan mailen dan eerst, is om verschillende reden fout! Aan de ene kant omdat meer mailen je niet perse relevanter maakt. Tenzij je hele goede content hebt om je mails te ondersteunen, is het advies alleen klanten te benaderen met informatie dat voor hen relevant is, óp het moment dat het voor hen relevant is. Dus de customer journey volgen.
Bijkomende reden is dat marketing automation tools erg streng kijken naar spam-meldingen en uitschrijvingen. Hoe meer je mensen lastigvalt, hoe groter de kans is dat ze zich uitschrijven of zelfs een spam vermelding geven. Dit kan resulteren in een black-listing van je domein voor het verzenden van e-mails. En dit heeft verregaande gevolgen, ook voor het versturen van gewone mails!
Database opschonen/schoonhouden
Naarmate je database groeit of naarmate je doelstellingen groeien is het belangrijk je datavergaring ook mee te laten groeien. Voorkom dan de datavergaring een web van diverse criteria wordt en dat je uploads voor de ene leadlijst andere criteria heeft dan de andere. Achteraf dit allemaal rechtstrekken is erg moeilijk en waardevolle informatie kan je dan al zijn misgelopen.
Vooral omdat je deze data nodig hebt voor optimalisaties en leadnurturing. Maar ook voor het onderhouden van contact met leads die klant zijn geworden. (meteen een extra tip ;))
Zorg er ook voor dat je bounces opgeschoond worden, scheelt weer in je e-mailstatistieken.
Leadscoring
Geen één lead is hetzelfde. De ene lead volgt ‘perfect’ je customer journey en workflow en de ander negeert misschien al je e-mails maar bezoekt ondertussen wel drie keer je website.
Door het instellen van je leadscore, worden ook de bezoeken van buiten de mailings om meegeteld. En kan je alsnog op het juiste moment een aanbieding doen.
Intensiveer samenwerking Marketing en Sales
Marketing automation zorgt door de trackingcookies onder andere voor het bijhouden van elke website bezoek en de bekeken pagina. MEGA waardevolle informatie dus voor je sales vertegenwoordigers.
Zo kan het opeens duidelijk worden dat lead 'x' wel vijf keer de pagina van het product 'x' bekeken heeft. Zonde als de salesvertegenwoordiger dan net het merk 'y' voorstelt. Kans op conversie wordt dan net iets kleiner.
Vond je dit artikel nuttig, heb je er vragen over of wil je ons iets laten weten? Stuur mailtje naar service@sprite-it.nl, we horen het graag!