Als je overweegt om met marketing automation te beginnen, zal de eerste stap het kiezen van een software zijn. Dit is ook meteen een van de lastigste onderdelen. Niet omdat partijen niet transparant zijn met wat je krijgt, want dat zijn ze veelal juist wel. Maar eerder omdat prijzen, opties en grootte van CRM en/of Database per software kunnen verschillen én juist veel overlap kan hebben.
Drie onderdelen die je voor jezelf duidelijk moet hebben voordat je gaat zoeken naar een marketing automation software;
1) Bepaal hoeveel je denkt dat marketing automation je kan opleveren; hoeveel ben je bereid te investeren?
Marketing automation software bestaat vaak uit een maandelijkse fee dat jaarlijks geïncasseerd wordt, en opzet/on-boardingkosten.
2) Bekijk eerst hoeveel actieve contacten je maandelijks gaat benaderen.
Veel software tools werken op basis van actieve en inactieve contacten. Actieve contacten zijn contacten die je minstens 1x per maand benaderd met een e-mail.
3) Bepaal wat je een must vindt dat de software moet kunnen.
Niet elke tool biedt elke optie als standaard aan, een must van een bepaalde functionaliteit kan net het verschil zijn met een basis of plus account.
Als deze elementen duidelijk zijn kan je gaan vergelijken. Budget en contacten zijn de variabelen met de meeste impact. De meeste partijen bieden pakketten aan tot 10.000 actieve contacten op maand basis. De aantal mailings naar deze contacten is meestal op fair-use basis. Ook omdat zij ervan uitgaan dat jij je klanten niet gaat overladen met mail.
Een van de enige grotere partij die in het standaard pakket een ongelimiteerde actief klantenbestand toelaat is SharpSpring. Bij andere partijen wordt vaak per 1000 contacten een meerprijs gerekend of er worden Enterprise pakketprijzen gehanteerd. Dit was voor ons destijds ook de reden om met SharpSpring in zee te gaan. We willen onze klanten bij de start van marketing automation niet belemmeren door limieten van het aantal contacten.
Er zijn tal van prominente spelers op de markt. Deze zijn voor MKB-ers vaak TE groot of TE duur. Gelukkig bestaan er ook kleinere softwaretools die kunnen voorzien in de Marketinge Automation behoefte en vele beter passen bij het budget. Zo hebben kleinere tools vaak geen onboarding kosten (á bijvoorbeeld €4000).
In deze post vergelijken we zes softwaretools die claimen te voorzien in marketing automation. De über bekende Hubspot is, ondanks de hoge prijzen, hierin ook meegenomen. Meer omdat iédereen hier toch altijd even naar vraagt ;).
Lees meer!